onsdag 1 november 2017

Influencers

Jag läste nyligen en artikel om varför influencer marketing har kommit att bli ett mäktigt marknadsföringsvapen för varumärken. Influencers betyder påverkare, och är vanligtvis inflytelserika sociala medier-profiler som har byggt sitt varumärke kring kanaler såsom bloggar och Instagram och som på ett eller annat sätt kan påverka vårt konsumtionsbeteende. Dessa profiler har vanligtvis också en mycket stor skara följare, vilket fascinerar mig.
Jag som skriver den här gästbloggen heter Aweza Diliwi och går mitt första år på masterprogrammet ”Management av digital handel” på Högskolan i Borås. Jag är en 90-talist med drömmar om att förändra världen, men framför allt en öppen och nyfiken själ på allt som ett liv kan erbjuda i form av kunskap.  I denna bloggtext bjuder jag på mina tankar kring influencers baserat på artikeln jag läst – håll till godo!
Foto: MSLgroup
Människor är såväl trötta som misstänksamma mot traditionella former av marknadsföring. I artikeln menar skribenten Shane Barker att influencers däremot har en tendens att uppfattas som äkta och trovärdiga, vilket gör att de får trogna och engagerade läsare/följare, även när det handlar om reklaminnehåll. Reklaminnehåll promotat av influencers kan alltså främja ett varumärke genom att det skapas en mer positiv inställning till varumärket jämfört med liknande reklaminnehåll i andra marknadsföringskanaler. Influencer kan genom influencer marketing också hjälpa varumärken att nå ut till både en stor publik och en specifik målgrupp. Så det är kanske inte så konstigt att företag väljer att samarbeta med influencers.

Det finns de som än idag inte erkänner att det existerar jobb som influencers; sociala medie-profiler som tjänar pengar genom att synas på sociala medier. En hobby kanske någon tycker. Samhället förändras hela tiden och förändring innebär nya utvecklingsmöjligheter. Jobb försvinner och ny jobb skapas. Detta är ett jobb som vilket annat, som handlar om att ge läsaren/följaren/konsumenten vad de vill ha. Det finns uppenbarligen ett behov att fylla och influencers finns där för att möta en sådan efterfrågan. Genom inspiration och information förmedlat på ett kreativt sätt möter influencers efterfrågan från konsumenter. Till skillnad från andra marknadsföringskanaler kommer influencers via sociala medier mycket närmre en person, även när personen är ett varumärke. Inför ett köp, litar jag personligen nästintill lika mycket på rekommendationer från en influencer (som jag följer av fri vilja), som jag gör på rekommendationer från en kompis. Jag kan i högre grad identifiera mig själv med en influencer än med en ”kändis”, vare sig det rör sig om mitt faktiska jag, mitt ideala jag eller mitt utökade jag. Att influencers i högre grad kan identifieras, innebär alltså att deras rekommendationer uppfattas som mer trovärdiga och mottagliga. Denna påverkan är givetvis en stor fördel i influencer marketing.

Foto: Brandwatch.com
Det finns de som också anser att det är fult att tjäna pengar som influencer eller kommersiell bloggare på sociala medier. Kanske är det samma personer som anser att vara influencer inte är ett riktigt jobb? Jag kan förstå att många tycker det är fult att tjäna pengar på att påverka andras konsumtionsbeteende, för att sociala medier påverkar människor oerhört på olika sätt. Jag antar att det kan kännas lite skrämmande att inte ha kontroll över sin konsumtion. Sociala medier är också en lurig plattform då den används av privatpersoner såväl som företag i marknadsföringssyfte. Sociala medier-profilen/influencern är både privatperson såväl som eget varumärke. Trots att marknadsföringslagen är densamma oavsett om marknadsföring görs i sociala medier eller i mer traditionella kanaler (radio, tv eller tidning), är en annan svårighet att ibland särskilja vad som är reklam från vad som inte är reklam. Vad är och vad är inte marknadsföring? Det är inte ovanligt att företag skickar hem ”gåvor” som incitament eller ”muta” för att influencern ska konsumera och prata om det på sociala medier. Flera sociala medier-profiler har numera inte sällan även egna varumärken.

Att en influencer påverkar vår konsumtion klingar kanske negativt. Men en influencer underlättar också konsumtionen genom sin påverkan. Idag upplever jag personligen inte att jag har tid att avsätta en hel dag, om ens timmar, för shopping. Jag upplever heller inte att jag har tid att scrolla i alla flikar hos samtliga webbutiker där jag handlar mest frekvent. Många gånger tittar jag enbart under nyheter och topplistan. Dagligen är jag däremot uppkopplad på sociala medier där ett självvalt flöde av information strömmar, bland annat från så kallade influencers. Som konsumenter kräver vi hela tiden mer information. Men ju mer information som omger mig desto mer ökar behovet av ett filter, något som begränsar alla valmöjligheter i konsumtionen och något som kan filtrera efter mina preferenser, även sådana som jag inte kan artikulera. Majoriteten av influencers som dominerar mina flöden på sociala medier, förenklar min vardag samt skapar värde för mig genom att producera ett rikt flöde. Genom att följa ett antal influencers som jag identifierar mig själv med på olika sätt, både begränsas och fokuseras informationsflödet efter preferenser som jag identifierar mig själv med. För mig skapar det värde. Om något fångar min uppmärksamhet, kan jag många gånger smidigt fortsätta min konsumtionsprocess. Det är bekvämt och tidsbesparande för mig.

Under förutsättning att det finns en transparens och ärlighet i det som kanaliseras ut - det vill säga marknadsföring ska kunna identifieras som marknadsföring – säger jag ja till utveckling, nya jobbmöjligheter och nya marknadsföringskanaler som influencers för konsumtion.

/Aweza Diliwi, masterstudent i Management av digital handel






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar