tisdag 15 augusti 2017

Varför handlar man i butik?

För tio år sedan försvarade jag min doktorsavhandling om näthandel och köpbeteende. På den tiden var det ett högaktuellt område eftersom vi fortfarande sökte kunskap om vilka typer av människor det var som kunde tänka sig att handla online, vilka problem/hinder de såg med försäljningskanalen och vilka typer av produkter det var som passade bäst att säljas på nätet. Med hjälp av omfattande modeller trodde vi att vi kunde förutsäga vilka konsumenter som skulle ha högst sannolikhet att handla online, och det pågick ganska mycket forskningsstudier inom de olika förklaringsvariablerna.

Mitt bidrag på den tiden var att tydliggöra det faktum att TROTS att vi visste att risk och förtroende är avgörande för val av köpkanal och att kanalens utformning/design och utbud spelade en viktig roll, samt att valet av köpkanal också avgjordes av vilka konsumentegenskaper som individerna hade, så visste vi inte vad det allra viktigaste skälet till e-handel var – nämligen bekvämlighet. Istället hade forskningen varit för fokuserad på teoribildningar om acceptans och adoption och lämnat den ”mjuka” förklaringen med bekvämlighet, åt sidan. Troligen därför att man utgick ifrån att alla visste vad som menades med ”bekvämlighet”, och att det dessutom var en subjektiv känsla som inte kunde mätas och därigenom inte heller förstås. Men jag grävde en hel del i bekvämlighetskänslorna och kunde visa att bekvämlighet inte alls bara handlar om enkelhet och smidighet. Det handlar också om att spara tid men också om timing – möjligheten att kunna göra ett köp vid precis rätt tidpunkt. Det handlar också om att spara energi. Man vill inte anstränga sig i onödan och letar därför efter bekvämlighet i sina köp.


Nu har det flutit en del vatten under broarna och det är allt mer sällan som man gör skillnad mellan e-handel och fysisk handel  - allt är handel och kanalen i sig är inte en viktig fråga för många konsumenter. 

Häromdagen satt jag en stund utanför en spelbutik på Byttorp som också är ett utlämningsställe för kunder som e-handlat. Det kom en strid ström av människor till ”butiken”, många såg ut att komma direkt från jobbet och parkerade snabbt sin bil för att springa in och hämta sitt paket. Det var många paket, det kan jag garantera. På en halvtimme såg jag åtminstone 20 personer som kom ut från butiken med en påse eller paket under armen. Och plötsligt slog det mig att det borde vara intressant att undersöka varför människor ibland väljer att handla i butik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar